84-16=68

2010-01-29 / 10:50:22

När jag bodde på Gotland hos Christer och Mia i 6 månader så gick jag ner 16 kilo. Jag har fått frågan om hur jag gjorde och tänkte berätta det här, nu såhär i efterhand kan ja tycka att jag inte gjorde jättemycket, Mia däremot gjorde mycket.

En vanlig dag kunde se ut såhär:

Tidig morgon ca: 06.00 steg jag upp.
Gick en rask promenad med hunden i ca: 15 minuter innan frukost.
Min frukost bestod oftast av vanilj yoghurt med 1 banan, 1 knäckemacka med leverpastej och lite juice. Detta åt jag till frukost 5-6 dagar i veckan och den sista dagen blev det lite godare, tex: Mias hembakta bröd eller knäckebröd med valfritt pålägg, juice och ibland ägg.
Efter frukost for jag till stallet vid ca: 07.00 där hästarna skulle ut och jag började "arbetet" Red ca:3 hästar om dagen + någon longering mm. Mockade ca: 8 boxar. Någon gång under förmiddagen åt jag en frukt eller en liten frukost till bestående av 1 macka med tex: ost.
Vid 12.00 var det lunch och det var vanlig husmanskost kan man nog säga. Jag försökte verkligen minska portionen på lunchen men det var svårt eftersom allt med hästarna gjorde mig fruktansvärt hungrig;)
Under eftermiddagen blev det någon gång i veckan lite fika bestående av 1-2 kakor eller det som bjöds på. Mia höll koll på mig så att jag inte tryckte i mig alla kakor vilket jag helst skulle velat;)
Vid ca: 17.00 slutade min dag i stallet och jag åkte hem för en välförtjänt middag, Christer och Mia lagade nästan alltid nyttig mat och höll koll på mig så att jag inte åt för stora portioner vilket är ett stort problem jag har. Resten av kvällen bestod av vila i soffan eller lite lek med barnen. Kvällarna var jobbigast för mig då jag alltid var hungrig, en apelsin blev ett litet kvällsmål. Men eftersom jag ofta var så hungrig på kvällen gick jag ofta o la mig tidigt, till o med ibland så tidigt som 19.30-20.00. Detta gjorde ju att jag slapp vara hungrig. Innan jag somnade gjorde jag alltid 30 sit-ups.

Ungefär såhär såg varje dag ut för mig i 6 månader. Kanske inte så svårt när man hade någon som övervakade allt man åt hela tiden o lagade nyttig mat varje dag, det är något jag är så himla tacksam för Mia!! Jag hade lixom inte heller möjligheten att åka till affären när jag blev sugen på något eller gå o småäta från skafferiet, det fanns ju inget där, lite torkade frukter och nötter blev godis, samt mörk chocklad.
Någon gång under denna tiden åt vi självklart godis, men det var kanske 2 gånger på 6 månader, läsk drack vi aldrig, jag drack vatten. Under födelsedagar åt jag tårta o allt som man ska men försökte hålla ner mängden.

De första två veckorna gick jag upp 2 kilo, jag fick en chock! Men sen efter det gick det åt rätt håll, i början var det 1-2 kilo i veckan, sedan ½-1 kilo i veckan  o i slutet 0-½ kilo, det kändes att jag behövde göra mer på slutet
om jag hade velat att det skulle gå fortare, men jag hade ju inte bråttom o tyckte jag levde ganska bra ändå:)

Nu ca: 1 år efter hemkomsten från Gotland har jag tyckats gå upp till 73 kilo igen, det känns inte kul alls och jag är arg på mig själv, men nu har jag ingen som lagar maten åt mig o som håller koll på hur mycket jag äter o vad jag äter. Det är nog det som är det svåraste, men jag ska ner igen, nu känner jag mig motiverad och ska kämpa, försöker få lite mer träning eftersom jag vet att jag har svårt med maten men jag ska göra mitt bästa, det är okej om det tar lite tid, sålänge det går åt rätt håll är jag nöjd.

Japp gott folk detta var en liten sammanfattning om min stoora viktnedgång!:)

Kommentarer!
Postat av: Micke

Bra skrivet Jessi, vi vet!! :)

Alla tror jag vet hur svårt det är, vi skulle alla behöva en Mia hemma hos oss.



Det svåra tycker jag är att hitta nya saker , man har lite standard saker som man vet är nyttiga , men man lessnar ganska snart på dom.



Vi har bytt ut ganska mycket hemma , och slutat med allt onyttigt , men ändå går vi inte ner.



Jag kan förstå mig själv då jag tränar (byter fett emot muskler) men stackars Ellis som kämpar riktigt mycket just nu och ändå inte går ner i vikt.



Man tappar snabbt motivationen när det inte händer nåt eller går väldigt sakta.

Kommenterat - 2010-01-29 / 20:02:47  | URL - http://palms.webblogg.se/
Postat av: Heidi

tack ;) hade tänkt försöka gå ner till sommaren, mkt men e nog mkt som ej går o få bort efter grav. kommer ju aldrig orka eller vilja träna som syster, då ja varken har råd eller den tiden. men ska försöka.. spännande ;) o får hoppas man får motovationen ngn gång, den kommer men försvinner lika fort igen :(

Kommenterat - 2010-01-29 / 20:19:50  | URL - http://heromer.blogg.se/
Postat av: Mia

Roligt att läsa. Du va så tapper. Och nej jag är ingen dietist men med mycket vilja och kunskap kommer man långt! Du kan mer än du tror. Nu måste du bara tro på dig själv! Du får säga nej till dig själv istället för att jag säger nej...:)

Micke: ja det är inte kul när det inte händer nåt. Men det tog nog ganska lång tid att gå upp?? Ha inte för bråttom...

Kommenterat - 2010-01-29 / 23:09:00
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: hollidej.blogg.se

Kommentar: