Hästar, hästar, hästar....

2010-08-15 / 17:34:54
Vi hästfolk vet hur mycket roliga o tråkiga dagar det finns med dessa hästar. Det är stunder som är tråkiga, jobbiga, dyra och fruktansvärda! Men det finns ju oxå de stunder som är roliga, glada och alldeles underbara!!
Det är de sistnämda stunderna som gör att man fortsätter trotts att det kommer jobbiga stunder.
Något speciellt som jag tror alla hästmänniskor vet om som jag ville nämna är känslan man får i kroppen när något gått bra.

Som exempel: när en träning/tävling verkligen gått toppen bra, när du rider din unghäst för första gången själv och allt går super, när du kanske tömkör din häst bland de första gångerna och den förstår dig när du vill svänga vänster eller höger. Det finns så många sånna tillfällen som man kan rabbla upp men jag tror ni förstår vad jag menar.

Något som jag själv har svårt att beskriva när det gäller detta är den känslan man får. Jag vet själv när jag vill berätta för Pontus hur nöjd jag är med ett träningspass på hästryggen så är det jättesvårt att beskriva den känslan. Jag tror jag skulle beskriva den som glad, himmelsk, fantastisk, det är som att det går ett rus genom kroppen som varar i flera timmar! Ändå känns det inte som om detta räcker men jag tror inte det går att beskriva den med ord.

Sånna här tillfällen som jag speciellt kommer ihåg är nog mest träningar, jag minns en träning för Nina Wimander då Indi gick verkligen toppen, då kände jag såhär, det varade hela kvällen! Så underbart, man vill bara göra om det igen och igen.
Ett annat tillfälle vad ganska nyligen då jag red in en ponny i somras och skulle visa upp mitt arbete med henne för ägaren och hästen gick verkligen super! Då kände jag detta ruset i kroppen, hur stolt jag var över mig själv och hur nöjd jag var med hästen som var så positiv till arbete.
Eller tävlingen sist då jag kom tvåa i första klassen o vann andra klassen, vilket resulterade i att jag vann hela kuppen och äntligen fick den blå hästen som jag så länge trånat efter, Jag var så stolt över min häst som skött sig så bra!

För några dagar sedan hjälpte jag mamma lite i paddocken med Aragorn och det var detta som fick mig att vilja skriva lite om detta. Dom var verkligen jätteduktiga båda två och mamma var supernöjd, hon sa till mig att hon ville rida igen och igen, vi kan rida i paddocken imorgon igen;-) Haha då visste jag att hon hade precis samma känsla som jag försökt beskriva här, när jag pratade med henne senare på kvällen kunde hon inte låta bli att nämna ridpasset som hon förmodligen tänkte på hela kvällen.;)

Det är detta som gör att man tar sig igenom jobbiga dagar, jag förstår att rehabilitering med hästar fungerar, den känslan man får tillsammans med dessa underbara djur kan nog heala vem som helst!

Det skulle vara roligt om ni hästfolk som läser vill kommentera detta inlägget där ni beskriver ett tillfälle där ni själva kände det jag skrivit om, och så gott ni kan försöka beskriva denna känlan:)

Kommentarer!
Postat av: Mia

Oh herregud va svårt att sätta ord på den känslan. Men jag skulle nog vilja jämföra den med att vara kär. Det lixsom pirrar i magen av lycka och man ler så där fånigt hela tiden.

Jag upplevde det senast i torsdags när jag först red Lyra och sen Phantacy för Louise. Då båda hästarna hade fattat det vi gjorde på lektionen veckan innan. Så kul när det går från klarhet till klarhet! Man får ett så skönt adrenalin rus när man tränar så man dryper av svett.

Kommenterat - 2010-08-15 / 21:56:39
Postat av: Marita

Tycker du beskrivit det bra, även Mias beskrivning det är lite av ett rus :) Var precis så när jag red Aragorn sist som du nämde... och samma som du kände på tävlingen sist tror jag . Det var VI !!! inte jag och Aragorn, inte du och Holly utan VI tillsammans :)Höll i sig hela dagen faktiskt rätt som det var så kom det liksom tillbaka och man sitter och ler fånigt :)

Kommenterat - 2010-08-16 / 08:21:14
Postat av: Åza

Jag skulle oxå vilja beskriva det som ett rus, en härligt, fantastiskt värmande lyckorus. Två gånger som jag minns sådär jättetydligt från i våras var först 9 maj när jag och Thinis var iväg på vår 2:a! dressyrstart någonsin. Hon var bara sådär fantastiskt samarbetsvillig och med på allt, positiv och lättriden och bara helt underbar. Dessutom varade denna glädjen hos henne hela dagen i två klasser trots att hon var rejält trött till den sista. Men domarna såg tydligen oxå det där som jag kände å jag fick så fantastiska poäng som bara var pricken över iet den dagen förvisso, det hade kunnat stå vad som helst för känslan hade varit densamma iaf=). Sen var det vår första hoppstart på bortabana i slutet på maj, Thinis var helt makalös. Det kändes och såg visst ut som om hon aldrig gjort något annat. Allt bara flöt och hon bjöd på allt å var helt fantastisk att rida. När sen tom pappa sa till mig att han var oerhört stolt över oss båda två (det är inte ofta han säger det) då fick jag tom ett ännu starkare rus. En del ord värmer mer än andra, å jag blir nästan tårögd av känslan som jag får tillbaka när jag skriver det här=).

Kommenterat - 2010-08-16 / 10:06:03
Postat av: Jessica

Det verkar som om vi kan enas om att det är helt underbart!:)

Men tror nog det finns fler hästägare som läser denna som kan dela med sig av sina upplevelser!;)

Kommenterat - 2010-08-16 / 21:07:47
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: hollidej.blogg.se

Kommentar: